Sunday, July 18, 2004

Knut Klaveness Heidelberg genealogist and translator to two flavours of Norwegian

>> Barselkvinnen i den kirkelige tradisjon

Det har stort sett alltid vært vanlig å betrakte livet som bestående av en rekke forskjellige påfølgende stadier eller faser,
såkalte rites de passage : fødsel, pubertet, familiestiftelse og død - for å neven noen. I et forsøk på å forklare disse
overgangene og å gi dem en samfunnsmessig ramme, oppsto tidlig forskjellige seremonier. Men til tross for forskjeller i
ritualer er det også nå og da mulig å se påfallende likheter til tross for at seremoniene ble til på forskjellige geografiske
områder og til forskjellig tid, som ved tradisjonene omkring fødsel og barselkvinner i den kristne kulturkrets.
Typisk er at kvinnen skulle føde i spesielle rom og aldri i familiens oppholdsrom. Det er forsøkt forskjellige forklaringer
på dette, og den opprinnelige grunnen synes å være at kvinnen ble betraktet som uren. Derfor ble hun oppfattet som
farlig både for seg selv, barnet og familien. Trolig oppsto dette synet først som en reaksjon på det uforklarlige som
skjedde med kvinnen under svangerskapet, og det ble senere forsterket av kvinnens fysiologiske endringer under
fødselen. Man vet for eksempel at blodutsondringer har forsterket denne oppfatningen.
Etter gammel jødisk tradisjon fastslår 3. Mosebok (12,2-5) at kvinnen er uren i syv dager etter en guttefødsel og i fjorten
dager etter en pikefødsel. Det er samtidig strengt forbudt for henne å besøke tempelet før etter henholdsvis 33 og 66
dager. Først når denne tiden var omme kunne og skulle hun fremføre takksigelsesoffer. Slike renselsestradisjoner er ikke
noe som bare finnes i jødedommen, men har også sine paralleller i det gamle Hellas og andre steder. Avvikelsen fra
andre samfunns tradisjon er synlig der kvinnen ikke må gjennomgå en symbolsk renselsesprosess før hun igjen kan
ferdes blant andre mennesker.<<

continues http://www.albert-schweitzer.com/artikkel/barsel.pdf

the Churching of Women
in the old Book of Common Prayer

The 1662 Book of Common Prayer Website.

The Thanksgiving of Women after Child-Birth

Commonly called Churching of Women.


The Woman, at the usual time after her Delivery, shall come into the Church decently apparelled, and there shall kneel down in some convenient place, as hath been accustomed, or as the Ordinary shall direct: And then the Priest shall say unto her,
FORASMUCH as it hath pleased Almighty God of his goodness to give you safe deliverance, and hath preserved you in the great danger of Child-birth: you shall therefore give hearty thanks unto God, and say,
(Then shall the Priest say the 116th Psalm.)
Dilexi quoniam.
I AM well pleased: that the Lord hath heard the voice of my prayer;
That he hath inclined his ear unto me: therefore will I call upon him as long as I live.

Churching of Women. continued


0 Comments:

Post a Comment

<< Home